יום שבת, 1 באוגוסט 2009

צילום TimeLapse (הילוך מהיר)

צילום בהילוך מהיר הוא בעצם צילום וידאו רגיל שהריצו במהירות גבוהה, ממש כמו שמריצים סרט קדימה במכשיר הDVD. באנגלית קוראים לזה TimeLapse, ברוב המקרים משתמשים בתמונות סטילס המצולמות ברצף, עם השהייה מדודה בין צילום לצילום, ואח"כ מחברים הכל לסרטון וידאו.
העין האנושית מסוגלת לפענח תמונות קפואות לתנועה, אם התמונות ירוצו במהירות מספקת ויהיו דומות אחת לשניה פרט לתזוזה קלה בינהן. אבל כמה תמונות בשניה צריך? התשובה קצת מורכבת.
בעקרון מדובר על 20 תמונות בשניה, הדעות חלוקות, ככל שיהיו יותר תמונות, נקרא להם מסגרות (פריימים) התנועה תראה יותר מציאותית. ככל הפחות, התנועה לא תהיה חלקה וניתן יהיה להבחין בקרטועים.
בטלוויזיה בארץ התמונה מתעדכנת 50 פעים בשניה (PAL) אם כי יש רק 25 מסגרות "מלאות" בשניה, הסבר יותר מפורט על שזירה (Interlacing) בעתיד למתעניינים.
יש גם שידורי HD שיכולים להגיע ל60 מסגרות מלאות בשניה (FPS- Frame Per Secound), ואף טלוויזיות חדשות עם מנגנון הממיר אותם ל100, 120 ואף 300 תמונות בשניה.
יש כמובן את הגיימרים, שעם מסך מתאים יכולים להגיע לקצב דומה, אם תשאלו גיימר מבוסס, 60 FPS יהיה לו איטי מדי כדי לשחק בצורה מציאותית.
בבתי קולנוע הקצב הוא 24FPS, קצב זה יוצר ריצוד, לכן מציגים כל פריים 3 פעמים ומגיעים ל72FPS. כך גם חוסכים בסרט צילום.

אז מה הקשר של כל זה למצלמות סטילס?
ובכן, המצלמות הדיגיטליות של היום מסוגלות להגיע לקצב מכובד של 4, 5 FPS ואף יותר, בצילום מתמשך. (Continius). גם מצלמות קופמקטיות (P&S) כבר מגיעות לקצב כזה וכמובן מצלמות מקצועיות (dSLR).
אפשר להשתמש בנתון הזה ליצירת תוצאות מעניינות, על ידי צילום ברצף זמן ממושך וחיבור של כל המסגרות לקובץ וידאו. מכיוון שהמצלמה מצלמת רק 4 תמונות בשניה, וקובץ וידאו קונבנציונאלי נע בין 24 ל30 תמונות לשניה, יווצר אפקט של הילוך מהיר.
אפקט זה מצויין להצגה של התרחשויות שבטבע לוקחותהרבה זמן בהילוך מהיר, לדוגמה, שקיעות, פריחה, זריחות, תנועות עננים, סופות ברקים, ואף התקדמות בנייה וכו.
כמובן שחייבים לצלם עם חצובה ולהמנע כמה שאפשר מתזוזה, אחרת לא יהיה מנוס משימוש בתוכנות לייצוב תמונה.

התוצאות יפתיעו אתכם, ממש נשיונל גיאוגפיק.


נופי קלקיליה בשקיעה, ישראל, מרץ 2009.

אז איך עושים את זה? נדרשת הרבה סבלנות, וקצת התעסקות עם תוכנות עריכת וידאו, אבל המאמץ משתלם.
בפוסט הבא, שלב הצילום: ייצוב המצלמה והגדרת חשיפה ומפתח צמצם, אחר כך, העבודה במחשב, שימוש בתוכנות ייצוב ויצירת קובץ וידאו עם מנגינת רקע לבחירתכם.

חלק שני - שלב הצילום
חלק שלישי - עיבוד במחשב

2 תגובות:

  1. תודה רבה!
    ממש עושה חשק לנסות.
    מדאיג אותי רק לטחון את הD90 שלי ב4.5 תמונות בשניה למשך 120 דקות, כלומר, 32400 קליקים!!!
    מה לדעתך קצב הצילום המתאים נגיד לצילום שקיעה?
    עשיתי חישוב שכל דקת סרטון ב30 FPS צריכה 1800 תמונות.
    פשוט צריך מצלמת P&S שלא ממש סופרת קליקים, אבל מצד שני שתוכל לצלם בקצב טוב.

    השבמחק